Előzmények: Bahrain, Delhi, Jaipur, Jaipur környéke, Agra, Újdelhi, Kuvaitváros
India a végletek országa, megítélése nem egyértelmű, a mérhetetlen szegénység és nyomorúság mellett, éles kontrasztként, szebbnél szebb palotákat, a gazdagság pazarló tobzódását is láthatjuk. India a látogatókat, a turistákat is megosztja, vannak, akiknek életcéljává válik India megismerése, hitükben is azonosulnak valamelyik helyi vallással, mások mély döbbenettel tapasztalják az igénytelenséggel párosuló végtelen nyomort. Szerte Indiában több mint 100 millióra tehető az olyan lakosok száma, akiknek egész életükben nincs lakásuk, az utcán, a mezőkön táboroznak, iszonyú körülmények között.
Aki még nem járt ott, biztosan kialakított magában egy saját India-képet, de a valóság minden előzetes elképzelést megcáfol. Itt szinte minden irracionális, megérint a mindenből áradó sejtelmes spiritualitás. A látottak egyszerre vonzanak és taszítanak, a rengeteg folyamatosan karattyoló ember, a sokszínű forgatag, a koszos kéregetők, a bádogvárosok nyomorúsága, az utcai kifőzdék illatorgiája, a töredezett flaszteren heverő girhes tehenek látványa egyszerűen elvarázsol.
India hindi neve: „Bharat”, tehát a TV-és sorselemző Joshi, nevét India Joshi-nak is fordíthatjuk, lehet, hogy ő a nálunk élő Indiana Jones?
A szent tehenek
Indiában a tehenek tisztelete csaknem 3500 évre, az árjákig vezethető vissza. A szent állatok etetése és ellátása áhítatos cselekedetnek minősül. Valaha hittek a tehenek lélekvivő erejében, ezért tehén vontatta szekérrel szállították az elhunytat a halotti máglyához, ahol a halottal együtt az állatot is elhamvasztották. Sok helyen a haldokló ágyához tehenet vezettek, hogy a farkát megfogva segítsen neki átjutni a túlvilágra. A hinduk szemében a tehén jelképezi a termékenységet, a bőséget, a tápláló anyát, szinte minden termékét tudják hasznosítani. Az a hindu paraszt, amelyik büszkélkedhet egy tehénkével, odaadóan gondozza, védi, feldíszíti, kifesti, s megöregedvén állatmenhelybe küldi jószágát, vagy tehenével együtt hal meg, mintsem feláldozásával túlélje szent állatát. A kimúlt állat bőrét azonban felhasználhatják, de húsát nemcsak a hinduk, hanem a szikhek sem fogyasztják. Az igazhitű hindu szemében a marhahúsevés kannibalizmusnak számít.
"A tehén védelme isten minden oktalan teremtményének védelme. Aki tehenet levág, ugyanolyan bűnt követ el, mint, aki brahmant öl." - vélekedett Gandhi.
Jelentős környezetszennyezők, nagyban hozzájárulnak az üvegházhatáshoz azzal, hogy évente mintegy 40-50 millió tonna metánt kérődznek és szellentenek.A szabadon kószáló tehenek olykor óriási fennakadást okoznak a közlekedésben, egy-egy forgalmasabb csomópontban végtelen nyugalommal heverő állat jókora dugót alakíthat ki. A tehenek mellett szintén az utcán élnek a kecskék, malacok, kutyák, stb. de ezeket egy rúgással arrébb penderítik, ha útban vannak. Az akadályoztatás miatt mégsem ingerültek a közlekedők, az autósok képesek miattuk mindenféle manőverre; lassítanak, kerülgetnek, s amíg a tehenek áttérnek a túloldalra, türelmesen várakoznak, és még a szokásos őrült dudálást is mellőzik. Még a köznyelvbe is bekerült a „szent tehén” fogalma, mint az érinthetetlenség, a tabu átvitt értelmezése.
Az 5 K
A szikh guru az eredeti testvériség tagjainak azt mondta, hogy mindenki viseljen öt szimbolikus jelentőségű ruhadarabot.
Ezeknek a neve pandzsábi nyelven K betűvel kezdődik, ezért az öt K-ként váltak ismertté. A turbán nem tartozik az öt K-hoz, mégis minden férfi viseli, hogy vágatlan, hosszú hajuk rendezett és ápolt legyen. Szakállukat is meghagyják.
Kés – vágatlan haj. A szikh isten iránti engedelmességét mutatja, mivel lehetőleg nem avatkoznak bele a természetbe.
Kanghá – fafésű. A hosszú hajat ápoltan kell tartani, ezért a szikhek egy fésűvel tűzik fel a hajukat, amelyet gyakran turbánnal takarnak el.
Kacshá – ruházat alatt viselt fehér rövidnadrág. A puritánságot és a szerénységet szimbolizálja, s jól jött azoknak, akiknek esetleg harcolniuk kellett.
Kará – acél karperec. A karika az örökkévalóságot jelképezi, az acél az erőt és a puritánságot. Arra is emlékeztet, hogy csak Istenért szabad harcolni.
Kirpán vagy Kard – szimbolikus jelentőségű kard görbe pengével. Arra emlékeztet, hogy az igazságért kell harcolni, a gyengék és az elnyomottak védelmében.
India jelképei
A kék páva az örökkévalóság jelképe, állítólag nem romlik meg a húsa, ami az indiai időjárási viszonyok között nagyon fontos.
Az eső, az esős évszak gyakran kapcsolódik össze a pávával és annak táncával. Muruga, a monszun esőjének ura szívesen látja, ha hívei pávatánccal kedveskednek neki. Ez a felajánlás mindig boldogsággal tölti el szívét, és így az esőzést a megfelelő időben küldi a megfelelő helyre.
A lótuszvirág jelentése: lét, szépség, igazság, tisztaság, örök. Indiában, ahol a lótusz a nemzet virága, a legmagasabb állami kitüntetések egyike a Padma Sri, aminek jelentése lótusz szépségű.
A szvasztika (melyet gyakran összetévesztenek a hírhedt náci horogkereszttel), egyike a legrégibb szimbólumoknak, már a történelmi idők előtt, a formális vallásokat megelőzően ismert volt az emberek számára.
Kígyóbűvölők
A kígyóbűvölés ősi mesterségnek számít Indiában. A kobra (a többi kígyóhoz hasonlóan) süket lévén nem a kígyóbűvölő zenéjére táncol, hanem annak keze mozgását követi. Az indiai zarándokhelyek forgatagának elmaradhatatlan látványossága a kígyóbűvölő. Ha turistát látnak, rögtön leemelik fonott kosaruk fedelét, és tökből készült hangszerükkel, a pungvival furulyázni kezdenek a lassan felágaskodó kobra előtt, mely csuklyáját szétfeszítve „táncolni” kezd.
A koldusokról
- Viszonylag nem sok koldus zaklat közvetlenül a tenyerét nyújtogatva, vagy a szájára mutatva, hogy éhes. Inkább valami bazári ócskaságot próbálnak erőszakosan rád sózni meglehetősen drágán. Sokszor úgy kell elmenekülni az ilyen árusok elől. A legborzasztóbb látvány a nyomorék, visszataszító torzóként kéregetőké. Ha valakit le akarsz fényképezni, azonnal kéri a pénzt, és legtöbbször méltatlankodva kevesli, amit adtál.
- A másik lehúzás a WC-knél zajlik. A normál használati ár max. 5 rúpia, de vissza nem adnak az 50-esből.
- Ha valamilyen szolgáltatást igénybe akarsz venni, hiába fizeted ki, a hivatalos árat, erőszakosan még többet követelnek.
- Ha nézelődsz valahol, azonnal többen is el akarják magyarázni a tárgy vagy hely történetét, és tartják a markukat.
- A lehúzás állami szintje a belépőjegyeknél tapasztalható legszembetűnőbben. A Taj Mahalba a belépőjegy az indián lakosoknak 20 rúpia, mit gondolsz, mennyi lehet a külföldi látogatónak. 750 rúpia!!!