Kezdjük az elején, amit eddig az orosz vasúttal kapcsolatban feltettek: biztonságos. Szerintem sokkal biztonságosabb, mint a magyar vasút. Köszönhetően annak, hogy a nagyobb távolsági vonatokon csak egy ajtón lehet felszállni, ahol a jegyet ellenőrzik. Ezen felül névre szóló (még az útlevél száma is rajta van). Ezáltal pontosan tudni, hogy kik utaznak a vonaton.
Nah de vágjunk bele. Kezdjük a jegyvásárlásnál. Ilyen értelemben a MÁV oldala sem hagy szégyenkezni valót, hiszen ott is lehet már online jegyet vásárolni. Az orosz vasút (RZD) honlapja is nagyon jól fel van építve. Légitársaságokhoz hasonlóan kiválasztható, hogy hol akar ülni, feküdni az ember. A bökkenő a végén jön: magyar bankkártyát nem fogad el. Próbáltam mindenfélével (visa, mastercard, maestro), de semmi…
Végül alternatív lehetőségek után kellett néznem. Kisebb keresgetések után találtam rá a Poezda.net oldalára. Más dizájnnal, de teljesen ugyanolyan rendszerben lehet jegyet foglalni, mint az orosz vasúttársaságén. A rendszer elfogadja a magyar kártyát, és itt már gond nélkül lehetett foglalni. Emailen küldi vissza pdf-ben az e-jegyet, amit elég csak kinyomtatni, és már lehet is felszállni a vonatra. (Később az e-jegyem okozott nehézséget).
Még létezik pár oldal, ahol lehet jegyet foglalni (pl. waytorussia), de azok sokkal nagyobb hasznot tesznek rá, mint a poezda, és nem is mindig a teljes rendszert látják, hanem csak bizonyos városokból/ba.
Én az első két hétre vettem meg a jegyeket. Egyrészt utána nem vonattal, hanem busszal és repülővel utazok, a mongol szakasz utániakat meg még nem tudom megvenni (45 nappal előtte lehet csak).
Eredetileg úgy terveztem, hogy nem veszek előre jegyet, hanem majd helyben, szakaszonként. Azonban több internetes fórumon is írták, és saját, korábbi ukrán vasúti tapasztalat is alátámasztotta, hogy bizony nyáron a vonatok elég hamar megtelnek. Így kénytelen voltam megtervezni előre, hogy hol, mennyit szeretnék eltölteni, és ennek megfelelően lefoglalni a jegyeket. Mikor vettem, volt olyan vagon, ami már majdnem tele volt.
Jegyet venni az állomásokon is lehet: kétféle képen. Egyrészt a pénztárostól, másrést meg automatából. Érdemes előre kinézni az RZD oldalán, hogy honnan hová, mikor, milyen típusú jegyet szeretnénk venni, és ezt átnyújtani. A Kungur – Yekaterinburg szakaszra én is így vettem meg a jegyet. Különben hallgathatjuk a kérdéseket oroszul… A mongol szakasz utáni jegyeket automatából vettem meg. A pénztáraknál mindig olyan sor volt, hogy nem volt se időm, se kedvem sose kivárni. (A Poezda oldala valamiért nem működött, így online nem tudtam a jegyet megvenni). De meg kellett venni, nehogy beteljen, és lekéssem a gépet. (Legkésőbb augusztus 5-re Vladivostokba kell érnem). Angolul tudnak a gépek, de a közelben áll egy alkalmazott, aki segít. A legérdekesebb, hogy hiába a tökéletes felépítés, a városok neveit csak ciril betűkkel lehetett beírni. Itt is kiválasztható, hogy hol akarunk aludni, milyen osztályon, kérünk-e ágyneműt, majd a végén bankkártyás fizetés.
Az orosz vonatjegy meglehetősen sok információt tartalmaz. Álljon itt egy kép az RZD oldaláról, ahol szépen megmutatják, hogy melyik sor mit jelent. Érdekes.
Így juthatunk orosz vonatjegyhez. Lehet ezzel kellett volna kezdeni –, hogy milyen osztályok is vannak –, de én most térek ki rá. Ha meg van a jegy, irány a vonat. Négyféle osztály közül választhatunk: első, másod, harmad és negyed. Valamint létezik a luxus Transsziberiai-Orient Expressz, mely teljes luxusban utaztatja végig a Szibériába vágyó gazdagokat. Ennek az ára azonban nem hátizsákosoknak való. Arról nem is beszélve, hogy nem oda mész vele, ahova szeretnél, hanem a legturistásabb műhelyekre, ahol a program szerint a turistavonat megáll. Az egyik utazási iroda kínál rá jegyeket, mely 7 számjegy felett kezdődik – amihez még néhány extra költség, mint repülőjegy haza, rájön.
Első osztályon nem utaztam, és nem is tervezem, így erről sajnos nem tudok nyilatkozni, hogy milyen lehet.
A másod osztályt nem itt, hanem 2 évvel ezelőtt Ukrajnában próbáltam ki, egy Odessza – Simferopol éjszakai vonaton. De mivel a rendszer ugyanaz, így itt is ugyanilyen a másod osztály. Itt sokkal több a tér, nincs annyira zsúfoltság, mert csak 4 ágy van egy fülkében. Azonban a harmadhoz képest legalább 2-3x annyiba kerül. Mivel én a teljes szakaszon végigmegyek megszakítva, ez olyan plusz költség lett volna, amennyit nem ér.
Harmad osztály – avagy a „marhavagon”. Ahol én is utazok. Nah nem, mint marha. A jelző arra utal, hogy itt egyben van a teljes kocsi, nincsenek szeparálva a helyek, és kevesebb a személyes tér is. Potom 54 ágy zsúfolódik össze. A legtöbb orosz itt utazik. Viszonylag kényelmes, én eddig mindig tudtam aludni. Sőt, rá kellett jönnöm, hogy felül jobb, mint alul. Ugyanis etikett még itt is van.
Éjszaka ki-ki a saját ágyában alszik, de nappal a fenti lejöhet, és lent ülhet. Illik megengedni. Így ha valaki aludni akar, el kell tűrnie, hogy a másik ott ül. (Ez családoknál, egy közösségbe tartozóknál nem probléma, de idegeneknél már lehet,hogy az). Ha pedig fenti ágyat kap az ember, akkor bármikor lemehet, de ugyanakkor bármikor fel is. Eddig egyszer aludtam lent, a Tomszk – Krasznojarszk szakaszt, de rá kellett jönnöm, hogy fent kényelmesebb minden szempontból.
Negyed osztályon mindössze egyszer utaztam. Ezek főleg helyi járatok. A Perm – Kungur szakaszt tettem meg ezzel. A magyar Bzmot-hoz hasonlít, annyi különbséggel, hogy itt 2x3 ülés van egymás mellett.
Ezeken felül pedig áll a nagy sebességű vonat, mely a következő szakaszokon közlekedik. Helsinki – Szentpétervár; és Szentpétervár – Moszkva – Nizhny Novgorod. Ez a nyugat-európai vasúthoz hasonló, több mint 200 km/h-s sebességre képes. Én a Moszkva – Vladimir utat tettem meg ezzel. Mikor megvettem a jegyet, nem tudtam, hogy ezzel utazok majd.
Utazás a vonaton
Fentebb írtam, a beszállásnál már nézik a jegyet. A vonatkísérőknek nagy szerepük van. Minden kocsihoz tartozik egy, de inkább kettő, akik váltott műszakban dolgoznak. Ők felelnek a tisztaságért. (Olyan szinten megy ez, hogy mikor a vonat megérkezik egy állomásra, még a kapaszkodó korlátot is áttörlik). Itt lehetetlen öngyilkosnak lenni, mert a kalauz bezárja az ajtót, és csak ha megáll a vonat, akkor nyitja ki legközelebb. Indulás után kiosztják az ágyneműket, de ugyanakkor ébresztenek is, amikor a te állomásod következik. Így lehetetlen rajta maradni. Kb.1 órával az érkezés előtt keltenek, hogy legyen idő összepakolni.
A vonaton amúgy forró víz és mikró is rendelkezésre áll. Ez kell is, hiszen az oroszok a vonaton mindig esznek. Nem utaztam úgy, hogy ne lett volna kipakolva legalább több napra elegendő étel-ital (igaz, lehet, hogy tényleg több napig vannak rajta J ). Mindig megkínálják a szomszédot; ez is hozzá tartozik az etiketthez. Én is adtam az enyémből, cserébe ők is adtak; annak ellenére, hogy közös nyelvet nem beszéltünk.
Ha leszállunk a vonatról, a kapott ágyneműt le kell húzni, és a kocsi elejébe vinni, ahol összegyűjtik. A matracot és a párnát szintén össze kell hajtani.
Érdekességek
Pár érdekes dolgot szeretnék kiemelni.
Az egyik, hogy bármi hihetetlen, de az orosz vasút nem ismeri az átszálló jegyet. Tomszkból mentem Krasznojarszkba, de ezt nem adta ki. Mg kellett vennem előbb a Tomszk – Tajga, majd a Tajga – Krasznojarszk jegyet.
A másik, ezt már valamelyik korábbi posztban írtam, hogy az orosz vasút a moszkvai időt használja. Mivel a vasút összességében 7 időzónán halad keresztül Moszkvától Vlagyivosztokig, így az egyszerűség kedvéért ebben számolnak. Így ha nem Moszkva vagy környékén él az ember, hozzá kell adni azt a plusz időeltolódást, amennyivel az adott település előrébb van Moszkvától. Szerencsére saját bőrömön ezt nem tapasztaltam meg, ne késtem le emiatt vonatot – többen felhívták a figyelmem erre.
A harmadik, hogy az oroszok teljesen értetlenül állnak azelőtt, hogy mi európaiak azt a vonatot, amelyik átszeli az egész országot, Transszibériai vonatnak hívjuk. Ők csak simán vonatnak vagy a 2-esnek (a 002-es a száma annak, amelyik végigmegy), vagy Rossija.
Szintén sokan úgy tudják, hogy ha veszel egy jegyet Moszkvától Vlagyivosztokig, akkor azzal bárhol, bármikor leszállhatsz. Ez nem így van. Max. akkor lehet, ha a vonat beér egy nagyobb állomásra, és ott elidőz valamennyi időt.
Jegycsere
Még a Kungur és Jekatyerinburgos posztban utaltam rá, hogy volt egy jegycserém. Mivel nem tudott szállásolni az illető, így a másnap reggeli jegyet visszacseréltettem. Eliana leírta oroszul, amit a telefonba elmentettem, és azt nyújtottam oda a hölgynek, aki értette is. Ki is töltötte a papírokat, azt hittem, hogy minden szép és jó, amikor jött a feketeleves. Egy másik ablaknál adtak egy olyan formanyomtatványt, amit alig értettem. Rájöttem, hogy a bank adatok kellenek nekik. Úgy voltam vele, majd Elianával kitöltjük. Meg is tettük volna, de oly adatokat kértek, amilyeneket mi nem használunk. (IBAN pl. nem volt feltűntetve, ellenben sok más igen). A csavar az volt, hogy e-jegyem van, így csak átutalással adhatják vissza, készpénzben nem. Az újabb fordulat, hogy az RZD külföldi banknak nem tudja a pénzt visszautalni, csak orosz számlaszámra. Én már hagyni akartam, de Eliana nem engedte. Ami jár az jár, alapon. Végül megadtuk az ő bankadatait, és ha ő megkapja – kb. 3 hónap az átfutatási idő így is –, akkor majd ő átutalja nekem. Rendben, ha utalja jó, ha nem, nem. Nem akkora összegről van só, hogy belehaljak. Érdekes ez a része az orosz vasúttársaságnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
merrybear 2014.07.07. 14:17:28
Nagyon jók az útibeszámolók is, további jó utat! :)
Frankie goes to HOLLYWOOD 2014.07.07. 16:43:05
DIEGO 2014.07.07. 16:43:22
szita szita péntek 2014.07.07. 16:57:29
Mármint miért jobb egy esetleg napokig tartó vonatozás, a repülésnél? Nem trollkodni akarok, komolyan nem értem, hogy mi tartja fenn a hosszú távú vonat utakat. Olcsóbb? Annyival?
gigabursch 2014.07.07. 17:22:45
Még, még, még,
Ez még nem nem nem elég...
NAgyon tetszett a beszámoló. Gondolom a banki utalgatás azért nem ment, mert az USA nyomására a VISA és a MasterCard blokkolt, te meg nem rendelkezel Pro100-at támogató Sberbankos kártyával. Az ebből fakadó nezézségeket "köszönd" az atlantista hozzáállásnak.
Tanulság:
poszt-szovjet területen és közép valamint kelet-ázsia egyes részein, főleg hosszabb út esetén jó ha van egy ilyen kártyád.
Amiről nem beszéltél.
Lehet-e menet közben bambulni a táját, mennyire van villamosítva a rendszer, vannak-e olyan vagonok, ahová a sok fekvés mentén át lehet ülni-beszégetni (értsd: büfékocsi), milyenek a vasúti rest árai.
Előre is köszi.
Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2014.07.07. 17:22:49
Főleg úgy, hogy még az orosz órákon sem igazán figyelt oda.
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:36:34
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:40:16
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:43:47
A teljes vonal villamosítva van; ha jól rémlik, a 2000-es évek elején fejezték be.
Büfé kosi nincs, vagy én nem láttam eddig. De enni és innivalót lehet venni. Lényegében bolti áron adják. Illetve ha megáll a vonat, akkor az állomásokon is lehet étkezni, készletet feltölteni.
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 18:06:16
De ha a fő vonalon utazik valaki, akkor olcsóbb a vonat.
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 18:08:31
biesel 2014.07.07. 18:24:36
gigabursch 2014.07.11. 14:15:12
Köszi. További jó utat, sok klassz élményt és sok beszámolót.
mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.11. 14:15:16
min 2014.07.11. 14:15:20
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.07.11. 14:15:27
es kenyelmes is
ha amerikaban lenne normalis vasuthalozat, siman azzal mennek , nem repulovel
utalok repulni
de itt szinte sehova nem tudsz vonatozni
van kocsi- busz /az szar/ meg a repulo
pedig a legjobb a vonat
gigabursch 2014.07.16. 19:54:06
ŐSZINTÉN IRIGYELLEK!!!
Várom a többit.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.17. 15:06:33
Dohányzást engedik e?Este a horkolás/fingás stb mennyire zavaró? :D Nyáron szellőzés megoldott e?A felső és az alsó ágyak ugyanannyiba kerülnek?Amit írsz, az alapján a felső sokkal komfortosabb, vagyis drágábbnak kéne lennie...Van kérdés bőven... :-))))) Kösz, ha válaszolsz.
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2015.04.18. 13:45:03
- minden vonatnak saját "kalauza" van, ami megfelel egyfajta biztonsági őrnek is. Nálam tablet, netbook, 2 mobil is volt. Mikor pl. beért a vonat 1-1 állomásra, és lementem a vonatról, simán ott lehetett hagyni. Senki nem nyúlt hozzá. De meg lehet kérni vkit, hogy nézzen rá. Segítőkészek és rendesek az oroszok.
- Tilos a dohányzás. Csak az állomásokon lehet. Ott viszont a peronon is.
- Mivel én mindenhol tudok aludni, így se a fingás, se a lábszag nem zavar. De nyilván ez emberfüggő. akit ezt zavar, az mehet a 2. osztályú 4 ágyasba, vagy az elsőbe, ahol csak 2 ágy van. De hosszabb távon azok a jegyek sokkal drágábbak. Én a harmadon utaztam végig.
- szellőzéssel azért akadnak gondok. Minden ablak teteje résnyire lehajtható. Ott jön be levegő, ellenben aki felül alszik, az beverheti a fejé, ha nyitva van (sajna saját tapasztalat). A régebbi kocsikban probléma főleg ez; vannak már újabbak, ahol van légkondi, és jobb a szellőzés. Szerencse kell, hogy milyet fogsz ki. Én csak 1x, az utolsó szakaszon utaztam újabb kocsiban.
- Nincs árbeli különbség a felső, és alsó ágyak között. Az elején azt hittem, hogy jobb lent, de aztán rájöttem, hogy a fenti a jobb. Inkább én leszek pofátlan, és megyek le napközben, míg hozzám jöjjenek le. Igaz, a felmászást meg kell tanulni. De 1-2 alkalom, és bele lehet jönni. A lentinek annyi az előnye, hogy ott van az asztal, és oda tudsz pakolni. A fenti is pakolhat, de csak le kell menni, ha kell vmi. Én ezt úgy oldottam meg, hogy a felette lévő tárolóba tettem a dolgaimat. A nagy táskám is ott volt, + egy szatyorban a kaja, innivaló, és ha kellett, csak felnyúltam érte. Egyszerűbb volt, mint lemászni.
Ha még bármi kérdésed felmerül, írj nyugodtan :)
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.19. 06:57:54
Vagy ha tudsz írni néhány példát, amit láttál, kifizettél stb...Kösz.
Ha tudnék menni egy világkörüli útra (na jó, földkörüli), akkor biztos belevennék pár nap ilyen vonatozást is.
:-)
alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2015.04.19. 11:25:04
A vonatok átlagsebessége lassú. Sokat állnak 1-1 állomáson. ahogy számoltam, kb. 60 km/h az átlag...
Ha eegybe veszed meg a jegyet (Moszkva-Vlagyivosztok), úgy 1 km nem olyan sok. Ha jól rémlik, 6 Ft körül jött ki, míg pl. egy Debrecen-Budapest felnőtt jegy 17 Ft. Összességében olcsó a vonat.
Ha ilyen terved van, érdemes a Moszkva - Peking útvonalon menni, de 1-2 helyen megállni. Pl. Jekatyerinburgban, Irkutszkban, Ulánbátorban.