Minden, amit az orosz vonatról tudni érdemes

Kezdjük az elején, amit eddig az orosz vasúttal kapcsolatban feltettek: biztonságos. Szerintem sokkal biztonságosabb, mint a magyar vasút. Köszönhetően annak, hogy a nagyobb távolsági vonatokon csak egy ajtón lehet felszállni, ahol a jegyet ellenőrzik. Ezen felül névre szóló (még az útlevél száma is rajta van). Ezáltal pontosan tudni, hogy kik utaznak a vonaton.

kepatmeretezes_hu_20140626_173252.jpg

Nah de vágjunk bele. Kezdjük a jegyvásárlásnál. Ilyen értelemben a MÁV oldala sem hagy szégyenkezni valót, hiszen ott is lehet már online jegyet vásárolni. Az orosz vasút (RZD) honlapja is nagyon jól fel van építve. Légitársaságokhoz hasonlóan kiválasztható, hogy hol akar ülni, feküdni az ember. A bökkenő a végén jön: magyar bankkártyát nem fogad el. Próbáltam mindenfélével (visa, mastercard, maestro), de semmi…

Végül alternatív lehetőségek után kellett néznem. Kisebb keresgetések után találtam rá a Poezda.net oldalára. Más dizájnnal, de teljesen ugyanolyan rendszerben lehet jegyet foglalni, mint az orosz vasúttársaságén. A rendszer elfogadja a magyar kártyát, és itt már gond nélkül lehetett foglalni. Emailen küldi vissza pdf-ben az e-jegyet, amit elég csak kinyomtatni, és már lehet is felszállni a vonatra. (Később az e-jegyem okozott nehézséget).

Még létezik pár oldal, ahol lehet jegyet foglalni (pl. waytorussia), de azok sokkal nagyobb hasznot tesznek rá, mint a poezda, és nem is mindig a teljes rendszert látják, hanem csak bizonyos városokból/ba.

Én az első két hétre vettem meg a jegyeket. Egyrészt utána nem vonattal, hanem busszal és repülővel utazok, a mongol szakasz utániakat meg még nem tudom megvenni (45 nappal előtte lehet csak).

Eredetileg úgy terveztem, hogy nem veszek előre jegyet, hanem majd helyben, szakaszonként. Azonban több internetes fórumon is írták, és saját, korábbi ukrán vasúti tapasztalat is alátámasztotta, hogy bizony nyáron a vonatok elég hamar megtelnek. Így kénytelen voltam megtervezni előre, hogy hol, mennyit szeretnék eltölteni, és ennek megfelelően lefoglalni a jegyeket. Mikor vettem, volt olyan vagon, ami már majdnem tele volt.

 kepatmeretezes_hu_IMG_0553.JPG

Jegyet venni az állomásokon is lehet: kétféle képen. Egyrészt a pénztárostól, másrést meg automatából. Érdemes előre kinézni az RZD oldalán, hogy honnan hová, mikor, milyen típusú jegyet szeretnénk venni, és ezt átnyújtani. A Kungur – Yekaterinburg szakaszra én is így vettem meg a jegyet. Különben hallgathatjuk a kérdéseket oroszul… A mongol szakasz utáni jegyeket automatából vettem meg. A pénztáraknál mindig olyan sor volt, hogy nem volt se időm, se kedvem sose kivárni. (A Poezda oldala valamiért nem működött, így online nem tudtam a jegyet megvenni). De meg kellett venni, nehogy beteljen, és lekéssem a gépet. (Legkésőbb augusztus 5-re Vladivostokba kell érnem). Angolul tudnak a gépek, de a közelben áll egy alkalmazott, aki segít. A legérdekesebb, hogy hiába a tökéletes felépítés, a városok neveit csak ciril betűkkel lehetett beírni. Itt is kiválasztható, hogy hol akarunk aludni, milyen osztályon, kérünk-e ágyneműt, majd a végén bankkártyás fizetés.

 

Az orosz vonatjegy meglehetősen sok információt tartalmaz. Álljon itt egy kép az RZD oldaláról, ahol szépen megmutatják, hogy melyik sor mit jelent. Érdekes.

vonatjegy.jpg

vasúti jegy.jpg

Így juthatunk orosz vonatjegyhez. Lehet ezzel kellett volna kezdeni –, hogy milyen osztályok is vannak –, de én most térek ki rá. Ha meg van a jegy, irány a vonat. Négyféle osztály közül választhatunk: első, másod, harmad és negyed. Valamint létezik a luxus Transsziberiai-Orient Expressz, mely teljes luxusban utaztatja végig a Szibériába vágyó gazdagokat. Ennek az ára azonban nem hátizsákosoknak való. Arról nem is beszélve, hogy nem oda mész vele, ahova szeretnél, hanem a legturistásabb műhelyekre, ahol a program szerint a turistavonat megáll. Az egyik utazási iroda kínál rá jegyeket, mely 7 számjegy felett kezdődik – amihez még néhány extra költség, mint repülőjegy haza, rájön.

Első osztályon nem utaztam, és nem is tervezem, így erről sajnos nem tudok nyilatkozni, hogy milyen lehet.

A másod osztályt nem itt, hanem 2 évvel ezelőtt Ukrajnában próbáltam ki, egy Odessza – Simferopol éjszakai vonaton. De mivel a rendszer ugyanaz, így itt is ugyanilyen a másod osztály. Itt sokkal több a tér, nincs annyira zsúfoltság, mert csak 4 ágy van egy fülkében. Azonban a harmadhoz képest legalább 2-3x annyiba kerül. Mivel én a teljes szakaszon végigmegyek megszakítva, ez olyan plusz költség lett volna, amennyit nem ér.

Harmad osztály – avagy a „marhavagon”. Ahol én is utazok. Nah nem, mint marha. A jelző arra utal, hogy itt egyben van a teljes kocsi, nincsenek szeparálva a helyek, és kevesebb a személyes tér is. Potom 54 ágy zsúfolódik össze. A legtöbb orosz itt utazik. Viszonylag kényelmes, én eddig mindig tudtam aludni. Sőt, rá kellett jönnöm, hogy felül jobb, mint alul. Ugyanis etikett még itt is van.

kepatmeretezes_hu_IMG_0797.JPG

Éjszaka ki-ki a saját ágyában alszik, de nappal a fenti lejöhet, és lent ülhet. Illik megengedni. Így ha valaki aludni akar, el kell tűrnie, hogy a másik ott ül. (Ez családoknál, egy közösségbe tartozóknál nem probléma, de idegeneknél már lehet,hogy az). Ha pedig fenti ágyat kap az ember, akkor bármikor lemehet, de ugyanakkor bármikor fel is. Eddig egyszer aludtam lent, a Tomszk – Krasznojarszk szakaszt, de rá kellett jönnöm, hogy fent kényelmesebb minden szempontból.

kepatmeretezes_hu_IMG_0545.JPG

 

Negyed osztályon mindössze egyszer utaztam. Ezek főleg helyi járatok. A Perm – Kungur szakaszt tettem meg ezzel. A magyar Bzmot-hoz hasonlít, annyi különbséggel, hogy itt 2x3 ülés van egymás mellett.

kepatmeretezes_hu_IMG_0419.JPG

 

kepatmeretezes_hu_IMG_0416.JPG

Ezeken felül pedig áll a nagy sebességű vonat, mely a következő szakaszokon közlekedik. Helsinki – Szentpétervár; és Szentpétervár – Moszkva – Nizhny Novgorod. Ez a nyugat-európai vasúthoz hasonló, több mint 200 km/h-s sebességre képes. Én a Moszkva – Vladimir utat tettem meg ezzel. Mikor megvettem a jegyet, nem tudtam, hogy ezzel utazok majd.

kepatmeretezes_hu_IMG_0099.JPG

 

Utazás a vonaton

Fentebb írtam, a beszállásnál már nézik a jegyet. A vonatkísérőknek nagy szerepük van. Minden kocsihoz tartozik egy, de inkább kettő, akik váltott műszakban dolgoznak. Ők felelnek a tisztaságért. (Olyan szinten megy ez, hogy mikor a vonat megérkezik egy állomásra, még a kapaszkodó korlátot is áttörlik). Itt lehetetlen öngyilkosnak lenni, mert a kalauz bezárja az ajtót, és csak ha megáll a vonat, akkor nyitja ki legközelebb. Indulás után kiosztják az ágyneműket, de ugyanakkor ébresztenek is, amikor a te állomásod következik. Így lehetetlen rajta maradni. Kb.1 órával az érkezés előtt keltenek, hogy legyen idő összepakolni.

A vonaton amúgy forró víz és mikró is rendelkezésre áll. Ez kell is, hiszen az oroszok a vonaton mindig esznek. Nem utaztam úgy, hogy ne lett volna kipakolva legalább több napra elegendő étel-ital (igaz, lehet, hogy tényleg több napig vannak rajta J ). Mindig megkínálják a szomszédot; ez is hozzá tartozik az etiketthez. Én is adtam az enyémből, cserébe ők is adtak; annak ellenére, hogy közös nyelvet nem beszéltünk.

Ha leszállunk a vonatról, a kapott ágyneműt le kell húzni, és a kocsi elejébe vinni, ahol összegyűjtik. A matracot és a párnát szintén össze kell hajtani.

 

Érdekességek

Pár érdekes dolgot szeretnék kiemelni.

Az egyik, hogy bármi hihetetlen, de az orosz vasút nem ismeri az átszálló jegyet. Tomszkból mentem Krasznojarszkba, de ezt nem adta ki. Mg kellett vennem előbb a Tomszk – Tajga, majd a Tajga – Krasznojarszk jegyet.

A másik, ezt már valamelyik korábbi posztban írtam, hogy az orosz vasút a moszkvai időt használja. Mivel a vasút összességében 7 időzónán halad keresztül Moszkvától Vlagyivosztokig, így az egyszerűség kedvéért ebben számolnak. Így ha nem Moszkva vagy környékén él az ember, hozzá kell adni azt a plusz időeltolódást, amennyivel az adott település előrébb van Moszkvától. Szerencsére saját bőrömön ezt nem tapasztaltam meg, ne késtem le emiatt vonatot – többen felhívták a figyelmem erre.

A harmadik, hogy az oroszok teljesen értetlenül állnak azelőtt, hogy mi európaiak azt a vonatot, amelyik átszeli az egész országot, Transszibériai vonatnak hívjuk. Ők csak simán vonatnak vagy a 2-esnek (a 002-es a száma annak, amelyik végigmegy), vagy Rossija.

Szintén sokan úgy tudják, hogy ha veszel egy jegyet Moszkvától Vlagyivosztokig, akkor azzal bárhol, bármikor leszállhatsz. Ez nem így van. Max. akkor lehet, ha a vonat beér egy nagyobb állomásra, és ott elidőz valamennyi időt. 

Jegycsere

Még a Kungur és Jekatyerinburgos posztban utaltam rá, hogy volt egy jegycserém. Mivel nem tudott szállásolni az illető, így a másnap reggeli jegyet visszacseréltettem. Eliana leírta oroszul, amit a telefonba elmentettem, és azt nyújtottam oda a hölgynek, aki értette is. Ki is töltötte a papírokat, azt hittem, hogy minden szép és jó, amikor jött a feketeleves. Egy másik ablaknál adtak egy olyan formanyomtatványt, amit alig értettem. Rájöttem, hogy a bank adatok kellenek nekik. Úgy voltam vele, majd Elianával kitöltjük. Meg is tettük volna, de oly adatokat kértek, amilyeneket mi nem használunk. (IBAN pl. nem volt feltűntetve, ellenben sok más igen). A csavar az volt, hogy e-jegyem van, így csak átutalással adhatják vissza, készpénzben nem. Az újabb fordulat, hogy az RZD külföldi banknak nem tudja a pénzt visszautalni, csak orosz számlaszámra. Én már hagyni akartam, de Eliana nem engedte. Ami jár az jár, alapon. Végül megadtuk az ő bankadatait, és ha ő megkapja – kb. 3 hónap az átfutatási idő így is –, akkor majd ő átutalja nekem. Rendben, ha utalja jó, ha nem, nem. Nem akkora összegről van só, hogy belehaljak. Érdekes ez a része az orosz vasúttársaságnak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://alitraveling.blog.hu/api/trackback/id/tr486475517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

merrybear 2014.07.07. 14:17:28

Szia! Ez nagyon érdekes és tanulságos poszt! :) Így látatlanban magasan veri a máv-ot (bár csak utóbbiról vannak tapasztalataim).
Nagyon jók az útibeszámolók is, további jó utat! :)

Frankie goes to HOLLYWOOD 2014.07.07. 16:43:05

Várjuk a további élményeidet, jó utat ! (az a nyomorult orosz tudás most biztos hasznodra lenne :-) )

DIEGO 2014.07.07. 16:43:22

Mi is mentünk BP-Moszkva, Moszkva-Voronyezs vonalon. Élmény volt. BP-Moszkva 36 óra, Moszkva-Voronyezs pedig még 6. A legfurcsább az volt, hogy percre pontosan érkeztünk az állomásokra, akár 2-300 km megtétele után is.

szita szita péntek 2014.07.07. 16:57:29

Ami még érdekelne ezzel kapcsolatban, hogy miért?
Mármint miért jobb egy esetleg napokig tartó vonatozás, a repülésnél? Nem trollkodni akarok, komolyan nem értem, hogy mi tartja fenn a hosszú távú vonat utakat. Olcsóbb? Annyival?

gigabursch 2014.07.07. 17:22:45

Még, még, még,
Még, még, még,
Ez még nem nem nem elég...

NAgyon tetszett a beszámoló. Gondolom a banki utalgatás azért nem ment, mert az USA nyomására a VISA és a MasterCard blokkolt, te meg nem rendelkezel Pro100-at támogató Sberbankos kártyával. Az ebből fakadó nezézségeket "köszönd" az atlantista hozzáállásnak.

Tanulság:
poszt-szovjet területen és közép valamint kelet-ázsia egyes részein, főleg hosszabb út esetén jó ha van egy ilyen kártyád.

Amiről nem beszéltél.
Lehet-e menet közben bambulni a táját, mennyire van villamosítva a rendszer, vannak-e olyan vagonok, ahová a sok fekvés mentén át lehet ülni-beszégetni (értsd: büfékocsi), milyenek a vasúti rest árai.

Előre is köszi.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2014.07.07. 17:22:49

Miért vágyik valaki arra, hogy végigvonatozza Oroszországot?

Főleg úgy, hogy még az orosz órákon sem igazán figyelt oda.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:36:34

@Frankie goes to HOLLYWOOD: én sose jártam oroszra. amúgy nem ez az első olyan ország, ahol utazok, és nem beszélem az adott ország nyelvét. De mindig elboldogulok, most is. alapszavakat tudok, azok bőven elegendőek. Ha meg megnézem a könyvből, a választ akkor sem értem, így jobb nem használni.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:40:16

@DIEGO: igen, és nem csak 2-300, hanem pl. egyik ismerős végigment a teljes vonalon, és 6,5 nap után is percre pontosan érkezett a vonat Vlagyivosztokba.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 17:43:47

@gigabursch: mivel most nyáron majdnem világos van hajnal 1-ig, (Irkutszban nemrég sötétedett be ekkor), így igen lehet bámulni. Kivéve akkor, ha valaki a szomszédból besötétít.
A teljes vonal villamosítva van; ha jól rémlik, a 2000-es évek elején fejezték be.
Büfé kosi nincs, vagy én nem láttam eddig. De enni és innivalót lehet venni. Lényegében bolti áron adják. Illetve ha megáll a vonat, akkor az állomásokon is lehet étkezni, készletet feltölteni.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 18:06:16

@szita szita péntek: olcsóbb igen. Ezeken főleg családok utaznak. Pl. ma én is repülővel tettem meg egy utat, mert Kyzyl-ből Irkutszba eljutni busszal és vonattal kb. 42 óra lett volna; repülővel 2:40 óra volt.
De ha a fő vonalon utazik valaki, akkor olcsóbb a vonat.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2014.07.07. 18:08:31

@Akitlosz: oroszt soha nem tanultam, de ahogy fentebb írtam, nem az első ország, ahol nem beszélem a nyelvet. Szerintem az nem akadálya annak,hogy utazz, hogy beszéled-e vagy sem. Nyilván megkönnyíti, ez tény. Nekem nagyon régi vágyam volt, hogy ezen végigutazzak.

biesel 2014.07.07. 18:24:36

A negyedosztály tényleg olyan a Permi vonaton. Bő 25 éve utaztam rajta azóta ugyan olyan. Az Ural hegység pedig csak domboknak látszik annyira erodálódott.

gigabursch 2014.07.11. 14:15:12

@alimail:
Köszi. További jó utat, sok klassz élményt és sok beszámolót.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.11. 14:15:16

@alimail: csak ne zavarná annyira a szemem ez a sok buta angol átirat :(((

min 2014.07.11. 14:15:20

Bp-Kiev vonalon utaztam első osztályon vissza a másodikon. Annyi volt a különbség, hogy négy helyett két ágy volt, meg szép függönyök az ablakon. Mást nem véltem felfedezni :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2014.07.11. 14:15:27

@szita szita péntek: meg van a varazsa
es kenyelmes is
ha amerikaban lenne normalis vasuthalozat, siman azzal mennek , nem repulovel
utalok repulni
de itt szinte sehova nem tudsz vonatozni
van kocsi- busz /az szar/ meg a repulo
pedig a legjobb a vonat

gigabursch 2014.07.16. 19:54:06

Azóta is olvasom a többi blogbejegyzésed, s mivel ott nincs kommentelési lehetőség, hát itt teszem meg:

ŐSZINTÉN IRIGYELLEK!!!

Várom a többit.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.17. 15:06:33

Lopások mennyire vannak?Egy komolyabb fényképező, egy laptop mennyire van biztonságban?
Dohányzást engedik e?Este a horkolás/fingás stb mennyire zavaró? :D Nyáron szellőzés megoldott e?A felső és az alsó ágyak ugyanannyiba kerülnek?Amit írsz, az alapján a felső sokkal komfortosabb, vagyis drágábbnak kéne lennie...Van kérdés bőven... :-))))) Kösz, ha válaszolsz.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2015.04.18. 13:45:03

@geegee:
- minden vonatnak saját "kalauza" van, ami megfelel egyfajta biztonsági őrnek is. Nálam tablet, netbook, 2 mobil is volt. Mikor pl. beért a vonat 1-1 állomásra, és lementem a vonatról, simán ott lehetett hagyni. Senki nem nyúlt hozzá. De meg lehet kérni vkit, hogy nézzen rá. Segítőkészek és rendesek az oroszok.

- Tilos a dohányzás. Csak az állomásokon lehet. Ott viszont a peronon is.

- Mivel én mindenhol tudok aludni, így se a fingás, se a lábszag nem zavar. De nyilván ez emberfüggő. akit ezt zavar, az mehet a 2. osztályú 4 ágyasba, vagy az elsőbe, ahol csak 2 ágy van. De hosszabb távon azok a jegyek sokkal drágábbak. Én a harmadon utaztam végig.

- szellőzéssel azért akadnak gondok. Minden ablak teteje résnyire lehajtható. Ott jön be levegő, ellenben aki felül alszik, az beverheti a fejé, ha nyitva van (sajna saját tapasztalat). A régebbi kocsikban probléma főleg ez; vannak már újabbak, ahol van légkondi, és jobb a szellőzés. Szerencse kell, hogy milyet fogsz ki. Én csak 1x, az utolsó szakaszon utaztam újabb kocsiban.

- Nincs árbeli különbség a felső, és alsó ágyak között. Az elején azt hittem, hogy jobb lent, de aztán rájöttem, hogy a fenti a jobb. Inkább én leszek pofátlan, és megyek le napközben, míg hozzám jöjjenek le. Igaz, a felmászást meg kell tanulni. De 1-2 alkalom, és bele lehet jönni. A lentinek annyi az előnye, hogy ott van az asztal, és oda tudsz pakolni. A fenti is pakolhat, de csak le kell menni, ha kell vmi. Én ezt úgy oldottam meg, hogy a felette lévő tárolóba tettem a dolgaimat. A nagy táskám is ott volt, + egy szatyorban a kaja, innivaló, és ha kellett, csak felnyúltam érte. Egyszerűbb volt, mint lemászni.

Ha még bármi kérdésed felmerül, írj nyugodtan :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.04.19. 06:57:54

@alimail: Köszi, érdekes válaszok.Egészen megjönne az ember kedve a kipróbáláshoz.Ezeket a kocsikat hívják valami pláckártnak?Milyen átlagsebességet tud tartani hosszabb távon?Lehet tudni valami ökölszabályt a hozzávetőleges viteldíjakhoz?Csak úgy nagyságrendileg, mennyibe kerül 1 km-utazás?
Vagy ha tudsz írni néhány példát, amit láttál, kifizettél stb...Kösz.
Ha tudnék menni egy világkörüli útra (na jó, földkörüli), akkor biztos belevennék pár nap ilyen vonatozást is.
:-)

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2015.04.19. 11:25:04

@geegee: a harmad osztály a platzkart. Az átlagsebesség elég lassú. Írj egy emailt az alitraveling.hu@gmail.com-ra és átküldöm az egyes városok közötti jegyárakat, hogy mennyiért vettem. A jegyeket www.poezda.net/en/index ezen az oldalon vettem. Picivel drágább, mint a RZD oldalán (eng.rzd.ru/) de ott csak orosz kártyával vásárolhatsz, ezen pedig elfogadják a magyar kártyákat is. Ezeken az oldalakon tudsz tájékozódni a jegyárakkal kapcsolatban is.

A vonatok átlagsebessége lassú. Sokat állnak 1-1 állomáson. ahogy számoltam, kb. 60 km/h az átlag...

Ha eegybe veszed meg a jegyet (Moszkva-Vlagyivosztok), úgy 1 km nem olyan sok. Ha jól rémlik, 6 Ft körül jött ki, míg pl. egy Debrecen-Budapest felnőtt jegy 17 Ft. Összességében olcsó a vonat.

Ha ilyen terved van, érdemes a Moszkva - Peking útvonalon menni, de 1-2 helyen megállni. Pl. Jekatyerinburgban, Irkutszkban, Ulánbátorban.

Alitraveling a Facebookon

Leírás

A blog az utazásaimról szól, ahol megfordulok a világban :)
Az utóbbi időkben ez bővül a túra beszámolókkal.  

>

Alitraveling posztjai a nagyvilágból :)

TÁMOGASD AZ OLDALT:

Google translate

Látogatóim

Flag Counter

Szerzői jog

A honlapon szereplő összes tartalom a szerző tulajdonát képezi. Bármilyen célra történő felhasználása csak előzetes írásbeli hozzájárulás esetén engedélyezett.

E-mail: alitraveling.hu@gmail.com 

Copyright © . Minden jog fenntartva.

süti beállítások módosítása