2017. jún 07.

Mikor jár a kártérítés légi utazás során?

írta: alimail
Mikor jár a kártérítés légi utazás során?

A Flight Refund csapata segít, ha baj van

Az olcsó jegyek korszakát éljük, amikor szinte fillérekért elutazhatunk Európán belül bárhova a fapados járatoknak köszönhetően: de itt az ideje a kockázatok és mellékhatások bemutatásának is. A repülés ma már mindennapos dolog és a repülőterek egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak. A légitársaságok úgy próbálják az utasokat a felhők fölé csábítani, hogy a jegyek árát igyekeznek minél lentebb, a földhöz közel tartani. A tömeg és az alacsony árak azonban sokszor káoszhoz, késésekhez, járattörlésekhez vezetnek, ezért fontos, hogy tudjuk mit kell tennünk, ha bekövetkezett a baj.

abra2.jpg

Nem árt tisztában lenni, hogy késés, járattörlés, vagy csomagkár esetén mit tehetünk, mekkora összegű kártérítésre tarthatunk igényt. Jogaink ismerete több száz eurót ér. Inkább a mi zsebünkbe repüljön pénz, mint azt a légitársaságnál hagyni!

Kezdjük rögtön az elejével: ha az elmúlt három évben késett a repülőgéped, törölték a járatod vagy visszautasították beszállását, akkor 250-600 eurónak megfelelő kártérítési összegre lehetsz jogosult. Meg lehet próbálni saját úton intézni, de jobb ezt olyan szakértőkre bízni, akiknek ez a fő profiljuk, mint pl. a Flight Refund társaság.
 fr.jpg

Ha a járatod késik, illetve ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz a tervezett időben, az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szerint megilletnek bizonyos jogok. A nagy számok törvénye alapján sokan igényelhetnék ezt a 250-600 euró közötti kártérítési összeget: Európában évente 800 millió ember dönt úgy, hogy repülőre szállva indul el kirándulni, tanulni, üzletet kötni vagy rokont látogatni. A Fligh Refund elsődleges célpiaca Kelet-Európa, ahol évente 60 millió utas fordul meg, így nemzetközi jelenlétét is ebben a régióban építi és jelenleg már 8 ország piacán működik.

atlagos.jpg

A légiutasok járattörlés és jelentős késés esetén alkalmazandó jogai és a légitársaságok kártérítési felelőssége ugyanúgy vonatkozik a hagyományos (pl. Air France-KLM, Lufthansa, British Airways, stb.) és a fapados/diszkont/low-cost (pl. Wizz Air, Ryanair, easyJet) légitársaságokra is és független attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.
 09dd526b48ca45dde4071b7f7f947eb7.png

Szűkebb régiónkban, a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is egyre növekvő számú utas fordul meg: 2016-ban több, mint 10 millióan érintették a magyar fővárost. A Flight Stats adatai szerint a budapesti repülőtérről induló járatok közel negyede (23,4 százalék) már eleve késéssel indul, átlagosan 39 perccel. 

A légitársaságoknál marad a pénz

Sokan igényelhetnének kártérítést, ám megdöbbentő módon a jogosultak kevesebb, mint 1 százaléka dönt úgy, hogy tesz is valamit ez irányban, él kártérítési jogaival. Hogy miért hagyunk ennyi pénzt a repülőtársaságok zsebében, az több okra vezethető vissza – mondja Bolyó Anikó, a magyar családi vállalkozásként induló Flight Refund ügyvezetője. Sokan nem is ismerik ezt a lehetőséget. Azt gondolják – tévesen –, hogy ha a légitársaság felkínált egy másik járatot, elhelyezte egy szállodában, akkor már minden kötelességének eleget tett. Ha a légitársaság felelős a késésért, a járat törléséért vagy a beszállás visszautasításáért, akkor ezeken felül is jár az utasnak a 250-600€ közötti kárpótlás. 

Weben indított ügymenet

Bolyó Anikó elmondása szerint, ha ismerik is jogaikat az utasok, a nehézkes és drága jogi procedúra, a légitársaság székhelyéhez igazodó nemzetközi jogi ügyintézés nem ismerete, az alátámasztó információk begyűjtése mind-mind eltántorító tényező. Ezeknek az ügyeknek a felkarolására indult útjára 2012-ben a Flight Refund, mint családi vállalkozás. A 3 éves fejlesztést követő 1 éves pilotműködés alatt légi ipari és követeléskezelési szakmákban járatos menedzsmenttel, jogi szakértői csapattal kibővített cég ezres nagyságrendű utasnak szerezte meg a jogszerűen járó kártérítési összeget.
 start.jpg

Ahhoz, hogy hozzájuss a pénzedhez, csak regisztrálnod kell a http://flight-refund.hu/regisztracio oldalon a járat információit megadva. A Fligh Refund szakértői csapata megvizsgálja az ügyed, eldöntik, hogy az adott járat problémája a légitársaság miatt következett-e be. Három nap alatt értesítenek, hogy elvállalják-e az ügyet, és innen kezdve neked a várakozáson kívül semmi tennivalód nincs.
 hatter.jpg

Az elvállalt eseteket 98 százalékos sikerrátával fejezi be a Flight Refund – ezért 30 százalékos sikerdíjat számol fel, még abban az esetben is, ha netán többletköltséget jelentő pereskedésig fajulna az ügy. 

1_lepes.jpg

2_lpes.jpg

Mekkora összegre lehetünk jogosultak?

1. Más utazási lehetőség vagy visszatérítés:

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz eredeti terved szerint, jogod van az alábbi két lehetőség közül választani:
a légitársaság más módon eljuttat az úti célodra, az eredetihez hasonló útvonalon, vagy
a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásod kezdődött.

Ha a járatod 5 órát vagy annál többet késik, szintén jogosult vagy jegyár-visszatérítésre (ha azonban visszatérítést kapsz, a légitársaság nem köteles a továbbutazásod biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani neked).

A légitársaságnak kötelessége, hogy tájékoztasson jogaidról, valamint a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okáról. 

2./ Jelentős késés

Jelentős késés, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő: 
legfeljebb 1500 km-es járat esetén kettő vagy több óra;
- az EU-n belüli,legalább 1500 km-es járatok, illetve egyéb,1501 és 3000 km közötti járatok esetén három vagy több óra
- minden egyéb járat esetén négy vagy több óra. 

abra.jpg

3./ Mit tehetsz, ha törlik a járatod vagy a géped 3 óránál többet késik?

Kérj a földi kiszolgáló személyzetétől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem kapsz étkezési kupont, akkor a repülőtéren megvásárolt enni és innivaló után kapott blokkot vagy számlát tedd el. A kialakult joggyakorlat szerint a behajtható kártalanítás 15 EUR/utas 3 óránként
Minden késéssel összefüggő költségéről kérj számlát, vagy nyugtát (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája, stb.)
Őrizd meg a beszállókártyád, ha azt vissza akarják venni (pl. járattörlés esetén) mindenképpen készíts róla fényképet és kérj róla átvételi elismervényt
- Próbáld megérdeklődni a földi kiszolgáló személyzettől a késés okát és kérj a késésről igazolást (delay confirmation) e-mailen vagy személyesen

A légitársaság bizonyos esetekben - az útvonal hosszától és a késés időtartamától függően - köteles frissítőket, ételt, kommunikációs lehetőséget (például ingyen telefonhívást) és, ha szükséges, szállást is biztosítani. 

4./ Utólagos pénzbeli kártérítés:

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, a fentieken túl, az útvonal hosszától függően 250–600 EUR kártérítésre lehetsz jogosult.

Az Európai Unión belül:
- 1500 km vagy annál rövidebb útvonal: 250 EUR
- 1500 km felett: 400 EUR

Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében:
- 1500 km vagy annál rövidebb útvonal: 250 EUR
- 1500–3500 km: 400 EUR
- 3500 km felett: 600 EUR

Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. A távolság és értékhatárok ugyanúgy vonatkoznak a hagyományos és a fapados/diszkont/low-cost légitársaságokra is és függetlenek attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.
 abra3.jpg

5./ Sajnos nem kapsz kártérítést, akkor ha
- a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények (vis-maior), például rossz időjárási viszonyok, madárral való ütközés, sztrájk miatt törölte, vagy
- a légitársaság legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatott a járat törléséről, vagy
- a légitársaság ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.

Ha rendkívüli körülmények miatt törölték járatot, nem vagy jogosult kártérítésre, de a légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy válassz:
- a jegy árát szeretnéd-e visszakapni (teljes egészében vagy a fel nem használt rész arányában);
- azt kérheted, hogy a légitársaság más járattal a lehető leghamarabb eljuttasson úti célodba;
A légitársaságnak rendkívüli körülmények között is kötelessége, hogy szükség esetén segítséget nyújtson, amíg a helyettesítő járatra vársz. 

Azonnali értesítés utazási irodák ügyfeleinek

A Flight Refund azonban nemcsak az egyéni utasoknak segít a fenti esetekben, hanem az utazási irodáknak is segítséget nyújt, akik plusz, lojalitás-növelő szolgáltatásként tudják nyújtani utasaiknak a kártérítési lehetőségekről szóló gyors és pro-aktív értesítést. Az Európában egyedülálló informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek arról, hogy kártérítésre jogosultak. A mobil alkalmazással rendelkező utazási irodák pedig könnyedén beépíthetik az új szolgáltatást mobil appjukba, ezáltal is segíthetik az utasaikat a minél gyorsabb kártérítési ügyintézésben.

Összességében elmondható, hogy azért célszerű a Flight Refund-ot választani, mert a segítségükkel meg lehet nyerni egy olyan ügyet, amelyet magadtól nagyobb eséllyel elveszítesz.

A Flight Refundról röviden

A Flight Refund szolgáltatást két magánszemély, Schulhof Barbara kommunikációs szakember és Doffek Tamás magánbefektető indította 2012-ben, felismerve, hogy még a rendszeresen utazók sincsenek tisztában az őket megillető jogokkal és az esetlegesen nekik járó kártérítésekkel. Az alapítók mellé tapasztalt operatív menedzsment csatlakozott, a cég nemzetközi, a teljes Európai Uniót lefedő jogi és követeléskezelési szakértőkkel és folyamatosan bővülő értékesítési és back-office csapattal dolgozik. A cég kiemelt figyelmet fordít az ügyfelek gyors kiszolgálására és az ügyfél-kommunikáció minőségére, ez a terület a mai napig az alapítók közvetlen felügyelete alatt működik.

abra4.jpg

Szólj hozzá