2017. már 05.

Beszámoló a 2017-es utazási kiállításról

írta: alimail
Beszámoló a 2017-es utazási kiállításról

egy blogger szemszögéből

Az Utazás kiállítás idén 40. alkalommal került megrendezésre a HUNGEXPO Budapesti Vásárközpontban. 2017. március 2-5. között Magyarország legnagyobb turisztikai seregszemléje várta a nagyközönséget és a szakma képviselőit. A kiállítás évről évre több száz kiállítóval, kedvezményes utazási ajánlatokkal, nyereményjátékokkal és látványos programokkal várta a látogatókat.

Magyarország elsőszámú turisztikai vására, a szezon nyitórendezvénye 40. születésnapját ünnepelte. Az utóbbi évek nemzetközi tendenciáját követve az Utazás kiállításon is egyre nagyobb fókusz helyeződik a szakmai látogatókra és programokra. A professzionális irányvonalat erősíti a regionális szinten is kiemelt érdeklődésre számot tartó 2017-es külföldi díszvendég. 

A kiállítás belföldi díszvendége idén az Európai ifjúsági olimpiai fesztivált (EYOF) rendező Győr, a külföldi Oroszország, a kulturális díszvendég pedig Pannonhalma. A rendezvény kilátogatók kb. 200 magyar turisztikai szolgáltató kínálatából válogathattak.  

Azonban mi is van ennek a hátterében?

Én is szeretek utazni, ami a blogomból szerintem megállapítható, de szerintem az utazási kiállítás – ilyen formájában – egy dologra jó: anyagot gyűjteni, új helyeket kinézni, ahova majd saját szervezésben harmad/negyed áron elegyek.

img_20170304_111950.jpg

img_20170304_112000.jpg

Tavaly úgy harangozták be az idei fesztivált, hogy ez az Y generáció, azaz az 1980 és 2000 között születettnek – a fesztiválja lesz. Őszintén megmondom, hogy én ebből semmit sem tapasztaltam. Eleve nem értek azzal egyet, hogy a cél az utazás népszerűsítése lenne, de elkérnek 3000 Ft-ot a belépőre, majd a parkolásért még 2000 Ft-ot. Csak napi jegy van, órára nem lehet parkolni. Ha belegondolunk, egy 4 fős családnak, még ha elővételben, online is megveszi a jegyet 2500 Ft-ért, akkor is 12.000 Ft-ba kerül csak a belépés. (A drága jegy árat még az sem enyhíti, hogy az Utazás Kiállítással egy időben rendezik meg a Brigaexpót és lakó autó kiállítást is). 

 

Az Y generáció

A világszerte több mint 600 ifjúsági, utazási és oktatási szervezetet tömörítő WYSE Travel Confederation adatai szerint ők azok, akik messzebbre utaznak, tovább maradnak, többet költenek más turistáknál, és szorosabb kapcsolatba kerülnek a helyi emberekkel és kultúrával. Ma már a nemzetközi turizmusban résztvevők 20%-a a 16-29 éves korosztályból kerül ki. A szegmens következő 10 évre prognosztizált 59%-os növekedése egyértelmű üzenetet hordoz: a jövő az ifjúsági turizmusé.

 

Ahogy én láttam

Egyre kevesebb a kiállító és egyre több meghatározó iroda nem állít ki ezen a rendezvényen (pl. Fehérvár Travels). Tovább folytatva, többen előre jelezték, hogy jövőre valószínűleg már nem lesznek itt. Felmerül a kérdés: miért? További kérdés: van-e létjogosultsága egy ilyen eseménynek?

A világ sokat változott. Régebben azért mentek az utasok a kiállításra, mert itt tudtak gyűjteni információkat, anyagokat a nyári utazásukhoz. Manapság az internet segítségével otthoni, nyugodt környezetben is megvalósítható ugyanez. Igaz, hogy a papír alapú, kézzelfogható kiadvány így nem érhető el, de főleg a fiataloknak nincs is erre igényük.

Az minden esetre jó volt, hogy a kiállítók különféle programokkal készültek: a MÁV pl. a MÁV Gyerekvasút zenekarral jött, Törökország standjánál pedig autentikus török zenét hallgathattunk. 

 

Milyen szempontból érheti meg ez az irodának mégis? A legfontosabb szempont a kapcsolattartás. Ide tartozik mind a partner irodákkal, mind az utasokkal történő személyes találkozás. Mivel nem csak budapesti irodák vannak, így lehetőség nyílik rá, hogy a vidéki irodák –, mint pl. a debreceni Grand Tours utazási iroda – most személyesen is találkozhatnak, beszélgethettek az utasaikkal.

img_20170304_112122_1.jpg

Másfelől azoknak lehet még jó egy ilyen kiállítás, akiknek még nincs ötletük, azok itt szerezzenek impulzusokat, mind az ajánlatok, mind az irodák tekintetében.

Az utazási irodákon kívül számos magyar régió, tájegység, szálloda, programszervező is kiállít, és rengeteg külföldi kiállítóval is találkozhatunk: országok, turisztikai régiók, stb. Ha van időnk, és türelmünk, sok kiállító szervez különféle nyereményjátékot, ahol próbára lehetett tenni a szerencsét. 

Összességében akkor miért is érdemes kimenni az Utazás Kiállításra? Ha hagyományos utazási irodával tervezünk még utazni 2017-ben, akkor érdemes végiglátogatni a számunkra érdekes úti célokat kínáló irodákat, de álláspontom szerint sem ezen a kiállításon, sem a későbbiekben az Y generációt nem fogják tudni bevonzani a kiállításra. Magamból kiindulva, egy utazási iroda nem tudja felvenni a versenyt az interneten fellelhető árakkal, és az Y generációnak ez az egyik legfontosabb.

A kiállításon kiállítani nem olcsó: a 4 nap legkevesebb 1 millió Ft-ba kerül. Felmerül a kérdés, hogy ez a haszon bejön-e a kiállításon, vagy kidobott pénz? Nem lenne jobb ha másmilyen, kifizetőtööbb marketingre költennék a pénzt? Ezt csak az adott iroda tudhatja, hogy menyire éri meg nekik. 

Szólj hozzá

érdekes előkészület